De Stadionsluis
Uit: "Een Motorboot voor de Drijvend flesje", pocket pagina 7:
Het was kwart voor drie in de middag en die beide
vrienden waren nog niet verder gevorderd dan de
Stadionsluis, die aan de Zuidgrens van Amsterdam de
verbinding vormt tussen de Amsterdamse grachten en
de Nieuwemeer. Het is een lange, vrij smalle bakstenen
sluis, van waaruit men de lichtmasten van het Stadion
kan zien oprijzen. Zij hadden een minuut of tien moeten
wachten, samen met een schuit vol hout, een schuit vol
schoolkinderen en een schuit vol vaten benzine, vóór de
sluisdeur opzij schoof en zij naar binnen konden.
Uit: "Een Motorboot voor de Drijvend flesje", pocket pagina 9:
Er stond een zwakke Noordoostenwind en de jol voer
met de wind schuin achter vredig de Nieuwemeer over.
De speurtocht naar archiefmateriaal begon met het besef dat de sluis zoals
door VdH beschreven in "Motorboot" natuurlijk helemaal niet de naam "Stadionsluis"
draagt.
De sluis die de verbinding vormt tussen de Schinkel aan de kant van Amsterdam,
en de Nieuwe Meer aan de andere kant heeft de voor de hand liggende naam de "Nieuwe
Meersluis".
Het is inderdaad een vrij lange en smalle sluis, 10 meter breed en 120 meter
lang, die aan het einde direct uitkomt op de Nieuwe Meer. Het schijnt dat de
sluis zo smal is gebouwd met de bedoeling er later, indien het verkeer over
water zou toenemen, er nog een sluis naast te bouwen.
De echte "Stadionsluis" is een schutsluis gelegen direct naast het Olympisch
stadion. Het is een zelfde type sluis, met opzij schuivende deuren, even breed
als de Nieuwe Meersluis maar slechts half zo lang.
Er waren natuurlijk diverse mogelijkheden voor deze afwijking; het kon zijn dat de Nieuwe
Meersluis in de volksmond vaker wordt aangeduid als de "Stadionsluis", VdH kon
zich toen hij "Motorboot" schreef gewoon in de naam van de sluis vergist hebben
of expres een andere naam hebben gekozen,
of zou het zo zijn geweest dat de situatie ter plekke in 1953 anders was dan nu
en VdH wel degelijk deze kleinere sluis bedoelde toen hij het het avontuur van
Jan en Bob beschreef ? In dat laatste geval diende zich de vraag aan of deze Nieuwe
Meersluis in de tijd dat "Motorboot" werd gepubliceerd (1953) eigenlijk al
gebouwd was. Er wordt weliswaar beschreven hoe Jan en Bob vanuit de sluis de
Nieuwe Meer opvaren, maar dit gedeelte van Amsterdam is sinds de jaren vijftig
behoorlijk veranderd.
Naspeuren van oude foto's leverde mooie plaatsjes op van beide sluizen.
De 'echte'
Stadionsluis is gebouwd vlak na het voltooien van het Olypmisch Stadion (na 1927
?) en vormde een kortere verbinding tussen de Schinkel en de Amstel.
|
|
|
De bouw van de 'echte' Stadionsluis, rechts het Olympisch Stadion, datering v.l.n.r.:
tussen 1927 en 1939?, 10 apr 1939, 1950-1960
|
In 1939 werd begonnen met de bouw van de Nieuwe Meer sluis, en deze werd
operationeel in 1942. Volgens de sluiswachter was de schutsluis door de duitsers is
aangelegd. Recentelijk is de sluis voor bijna 1.7 miljoen euro gerenoveerd.
|
|
|
|
|
De aanleg van de schutsluis bij de Schinkel en de Nieuwe Meer, datering v.l.n.r.: 18 apr 1939, 5 jun 1940, December 1940, 30 okt 1939 en 9 mei 1941
|
Door de aanleg van de Nieuwe Meersluis werden twee sluizen min of meer
overbodig: de Overtoomse sluis (de brug naar het Surinameplein aan het eind van
de Overtoom is naar deze sluis genoemd), en de oude Stadionsluis. Sindsdien
staan deze beide sluizen constant open. In 1953 kunnen Jan en Bob dus onmogelijk
in de 'echte' Stadionsluis stil hebben gelegen.
De echte Stadionsluis heeft nog een enkele keer echt dienst gedaan: in de zomer
van 2003 zakte door de aanhoudende droogte het grondwater dusdanig dat dit op
peil werd gebracht door zilt water bij Gouda in te laten. Om te voorkomen dat
dit zilte water teveel schade zou aanrichten aan de land- en tuinbouw en de
natuur werd zoet water vanuit het IJsselmeer via de Amstel naar Delfland en
Schieland gepompt. De oude Stadionsluis en de Amstelsluis werden afgesloten
omdat anders dit opgepompte water weer terug zou stromen via de Schinkel en
Kostverlorenvaart richting het IJ.
|
Een lijstlid heeft wel eens opgemerkt dat je vanuit de Nieuwe Meersluis
helemaal niet de lichtmasten van het Olympisch Stadion kan zien oprijzen zoals
VdH in Motorboot beschrijft. Op de volgende foto's uit 1959 is echter te zien
dat de bomen en bebouwing die tegenwoordig het zicht vanuit de sluis op het
Olympisch Stadion ontnemen er in die tijd nog niet waren. Je had vanuit de sluis
vrij zicht op het stadion. Op de plaats waar nu de Sporthallen Zuid zijn waren
in die tijd nog sportvelden (nog van de Olympische spelen ?) met zelfs nog
hogere lichtmasten dan die van het stadion zelf.
|
|
|
Zicht op de Nieuwe Meersluis met op de achtergrond het Olympisch Stadion, datering v.l.n.r.:
tussen 1950 - 1960, 24 apr 1959 en 24 apr 1959
|
Dat VdH aandacht had voor detail blijkt ook uit de laatste gequote zin:
indien je vanuit de Nieuwe Meersluis bij Noordoostenwind de Nieuwe Meer over
vaart heb je inderdaad de wind schuin van achter.
VdH heeft dus toen in Motorboot "Stadionsluis" schreef wel degelijk de Nieuwe
Meersluis bedoeld. Of dit een vergissing was, of dat de bedoelde sluis in de
volksmond wellicht vaker de "Stadionsluis" wordt genoemd (de woonboot bewoners
die aan de Amsterdamse kant naast de sluis wonen noemen hem bijvoorbeeld vaak de
Schinkelsluis), of dat VdH wellicht bewust een andere naam heeft gebruikt is mij
verder niet bekend.
De Bethaniënstraat
Uit: "Een Vliegtuigsmokkel Verassingen", pocket pagina 112:
Deze Bethaniënstraat is een kaarsrechtlopend eindje van nog
geen honderd meter lengte, en bestaat hoofdzakelijk uit oude
huisjes die voor driekwart van onderen als pakhuis in gebruik
zijn. Bij de eerste blik die Jan voorzichtig om de hoek wierp,
zag hij het Fiatje in het midden geparkeerd staan, maar er zat
niemand meer in. De smokkelaar was kennelijk al naar binnen;
vermoedelijk met medeneming van het kostbare vaatje.
Om de lokaties van de speurtocht wat meer te laten
leven zou het leuk zijn om wat foto's uit de tijd van Vliegtuigsmokkel (1958)
aan het boekje toe te kunnen voegen. Helemaal mooi zou het zijn indien er op
zo'n foto ook nog iets te zien zou zijn wat er chinees uitzag. Iets wat zou
kunnen sugereren dat er op die plaats daadwerkelijk een kroepoekfabriek in de
straat heeft gezeten. Het stadsarchief van de gemeente Amsterdam bevatte vele
foto's van de Bethanienstraat, veel recente, en veel uit veel oudere tijden.
Enkele foto's bleken uit mei 1958. Ik was vol van vreugde toen ik op een van de
foto's inzoomde en inderdaad een uithangbord van een chinees eethuis ontdekte.
Bij uitvergroten was de naam van het restaurant duidelijk leesbaar: "T'A Dung".
Stomverbaasd was ik toen bij thuiskomst bleek dat dit het met name genoemde restaurant was waar
Arie zijn buik vol eet, ondertussen de straat in de gaten houdend of er een
teken van Jan of smokkelaars te zien was.
Verder speurwerk leverde nog meer mooie plaatjes van de omgeving
Bethanienstraat op, allemaal uit diezelfde tijd, welke een beeld geven dat VdH
hier wel heel erg nauwgezet de werkelijkheid heeft bescheven.
Vliegtuigsmokkel, pocket blz. 127:
De rondreizende
sproetententoonstelling, genaamd Arie Roos betrad het
Kloveniersburgwal-einde van de Bethaniënstraat om half zeven. Hij liep
er vrij vlotjes doorheen met de handen achteloos in de broekzak;
bereikte de Oude Zijds Achterburgwal
en stond daar even rond te kijken. Schuin aan de overzijde zag hij het
sinds jaren befaamde Chinese eethuis van Tante Mia, waar hij in zijn
HBS-jaren zovaak met vriendjes bami was gaan eten.
|
|
|
|
|
Tante Mia was een van de eerste en oudste
chinese restaurants in Amsterdam. Het was gevestigd op de Oudezijds
Achterburgwal nummer 136, inderdaad vanuit de Bethanienstraat gezien
schuin links aan de overzijde. De foto's zijn genomen vanuit een andere
gezichtshoek.
Datering: apr 1957 en 11 feb 1955 |
Vliegtuigsmokkel, pocket blz. 128:
Dát deed Arie zich plotsklaps herinneren, dat
hij ongeveer op die hoogte een Chinees uithangbord meende te
hebben gezien. Een gewoon Chinees restaurant kon het niet zijn
geweest........ dat had iemand als Arie, die altijd tuk was op eten,
zich wel herinnerd. Maar tòch........ De dikkerd sloeg de hoek
om, wandelde de straat in en bemerkte toen dat halverwege de
Bethaniënstraat een nog smaller straatje zijwaarts uitkwam. Op
de hoek ervan, in een gewoon huis, was een Chinese eetgelegenheid,
„T'A DUNG” geheten. |
|
|
|
Zicht op de Bethanienstraat gezien vanaf de Oudezijds
Achterburgwal en detail. In de verte rechts het uithangbord van "T'A Dung".
datering: mei 1958 |
Vliegtuigsmokkel, pocket blz. 144:
„Stik maar!” zei hij nijdig, stapte de regen in en liet de deuren
openstaan. Voor zijn part halen ze diezelfde nacht de complete
kroepoekfabriek leeg. Jan stond stil in het midden van de
kliedernatte Bethaniënstraat, keek die op en af, en voelde een
intense behoefte aan een kop koffie........ plus een telefoon.
Onmiddellijk een telefoon! Hij herinnerde zich dat hij die middag
op de hoek van de Kloveniersburgwal een café had gezien,
en zette daarheen koers. |
|
|
|
Cafe de Passage op de hoek van de Kloveniersburgwal en
Bethanienstraat. Anno nu zit er een souvenirswinkel in het pand. Van
binnen valt nog de balustrade en de plaats van de bar te herkennen.
datering: 4 maart 1955 |
De volgende foto is zo mogelijk nog leuker: we zien hier de
Bethanienstraat gezien van de Kloveniersburgwal, wederom in mei 1958. Inzoomend
is weer het uithangbord van T'A Dung te zien.
Het eethuis zat op de hoek Bethaniënstraat
en Boerensteeg op nummer 16. De Boerensteeg is een klein straatje dat vanaf de
Kloveniersburgwal in een hoek naar de Bethanienstraat loopt.
Tegenwoordig is deze steeg aan beide zijden afgesloten met een hek, waardoor
voor de bewoners een soort hofje is ontstaan.
Vliegtuigsmokkel, pocket blz. 128:
Voor de beide straatramen hingen gordijntjes en van achter
die gordijntjes kon je natuurlijk, ongemerkt, prachtig iedereen zien die
de straat op- en afging. |
|
|
|
Bethanienstraat gzien naar de Oudezijds Achterburgwal en
detail, op
de voorgrond links de Boerensteeg.
datering: mei 1958 |
Twee deuren naast het eethuis staat voor de deur een autootje. Inzoomend op de
automobiel viel het merk en type te herkennen; het is een Fiat Topolino C
Belvedere.
VdH noemt in Vliegtuigsmokkel tijdens de rit vanuit Amsterdam Zuid naar de
Bethanienstraat de auto die Jan achtervolgt 8 keer een 'Fiat', en 11 keer een 'Fiatje':
Deze foto lijkt haast wel van het moment dat de smokkelaar Frank is
terug gekomen en Jan wordt ontdekt........
|
|
|
|
|
Fiat Topolino C Belvedere, produktie 1952-1955 |
Een chinese collega kon de naam van het restaurant voor me vertalen.
De karakters op het uithangbord 'Dah Dung' betekenen letterlijk: Dah = groot , Dung = zelfde.
Er schijnt een chinees gezegde te zijn dat luidt: 'Dah Dung Xiao Yi' wat betekent: 'veel overeenkomsten, niet veel verschil'.
Er bestaan chinese restaurants met dezelfde naam in New York, Japan, China en Taiwan.....
|
|
|
Het restaurant op een latere foto; het uithangbord is
verdwenen en de naam op het raam is gewijzigd in "Tah Dung"
datering: 17 april 1980 |
Op nog latere foto's van de Bethanienstraat uit 1988 is het restaurant geheel verdwenen.
Bronvermelding: alle foto's zijn afkomstig uit het
stadsarchief van de gemeente Amsterdam, online te raadplegen op
http://beeldbank.amsterdam.nl
Met dank aan (oud-?)lijstlid Cock Ooms voor het identificeren van
de Fiat.
24 Augustus 2007
|